Sahabe, genel olarak bu ümmetin en mümtaz ve en bilgili neslidir. Vahyin gölgesinde yaşamış ve Hz. Peygamber'in (s) eğitim ve terbiyesinden geçmişlerdir. Dolayısıyla İslam'ın hem kavlî hem fiilî yorum ve uygulamalarını bizzat Hz. Peygamber'de (s) görmüş ve tatbikatını müşahede etmişlerdir. Bununla birlikte, her insanda olduğu gibi Sahabe'nin de muhâlefeti söz konusu olmuştur ki, bu hem İslam'ın öngördüğü hem insan olmanın bir özelliğidir. Dolayısıyla Sahabe birbirlerine ya kavlî (söz) veya fiilî veya farklı fetva vermekle muhâlefet etmişlerdir. Bu da Kur'an ayetlerinin veya Rasûlullah'ın (s) kavlî veya fiilî sünnetinin veya Sahabe icraatının ya aksine veya bunlardan farklı olarak fetva verme veya tercihte bulunma veya yorumlaması şeklinde olmuştur.
Bu çalışmadan amaç, genel olarak muhâlefeti ele almak veya siyasî muhâlefeti ortaya koymak değildir. İslam'a göre bir beşer olarak Hz. Peygamber'e (s) bile muhâlefetin olabileceğinin, muhâlefet eden bazı Sahabîlerin bulunduğunun ve Hz. Peygamber'in (s) muhâlefetin çerçevesi içinde kalanlara ses çıkarmadığının ve bunun, İslam'ın önemli ilkelerinden biri olduğunun bazı örneklerini sunmaktır.
Başta Hz. Ömer olmak üzere bazı Sahabe'nin Rasûlullah'a (s) soru sormaları; anlayamadıkları konuları O'na taşımaları, yeterince kavrayamadıkları olaylarda O'na muhâlefet etmeleri, hatta eleştirmeleri, dinî hassasiyetlerinden kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla birbirlerinin görüşlerine muhâlefet etmeleri, bazı söz ve davranışlarda birbirlerini eleştirmeleri de aynı hassasiyetten kaynaklanmaktadır. Bunu başka türlü algılamak ve yorumlamak “Allah onlardan razı olmuştur.” Kur'ânî hakikatine saygısızlık olacaktır.
Sahabe, genel olarak bu ümmetin en mümtaz ve en bilgili neslidir. Vahyin gölgesinde yaşamış ve Hz. Peygamber'in (s) eğitim ve terbiyesinden geçmişlerdir. Dolayısıyla İslam'ın hem kavlî hem fiilî yorum ve uygulamalarını bizzat Hz. Peygamber'de (s) görmüş ve tatbikatını müşahede etmişlerdir. Bununla birlikte, her insanda olduğu gibi Sahabe'nin de muhâlefeti söz konusu olmuştur ki, bu hem İslam'ın öngördüğü hem insan olmanın bir özelliğidir. Dolayısıyla Sahabe birbirlerine ya kavlî (söz) veya fiilî veya farklı fetva vermekle muhâlefet etmişlerdir. Bu da Kur'an ayetlerinin veya Rasûlullah'ın (s) kavlî veya fiilî sünnetinin veya Sahabe icraatının ya aksine veya bunlardan farklı olarak fetva verme veya tercihte bulunma veya yorumlaması şeklinde olmuştur.
Bu çalışmadan amaç, genel olarak muhâlefeti ele almak veya siyasî muhâlefeti ortaya koymak değildir. İslam'a göre bir beşer olarak Hz. Peygamber'e (s) bile muhâlefetin olabileceğinin, muhâlefet eden bazı Sahabîlerin bulunduğunun ve Hz. Peygamber'in (s) muhâlefetin çerçevesi içinde kalanlara ses çıkarmadığının ve bunun, İslam'ın önemli ilkelerinden biri olduğunun bazı örneklerini sunmaktır.
Başta Hz. Ömer olmak üzere bazı Sahabe'nin Rasûlullah'a (s) soru sormaları; anlayamadıkları konuları O'na taşımaları, yeterince kavrayamadıkları olaylarda O'na muhâlefet etmeleri, hatta eleştirmeleri, dinî hassasiyetlerinden kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla birbirlerinin görüşlerine muhâlefet etmeleri, bazı söz ve davranışlarda birbirlerini eleştirmeleri de aynı hassasiyetten kaynaklanmaktadır. Bunu başka türlü algılamak ve yorumlamak “Allah onlardan razı olmuştur.” Kur'ânî hakikatine saygısızlık olacaktır.
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 120,00 | 120,00 |